تشخیص آپاندیس در منزل [علائم + بهترین درمان آن]

تبلیغات

تشخیص آپاندیس در منزل [علائم + بهترین درمان آن]

معمولاً تشخیص آپاندیس بسیار سخت است، زیرا علائم آن با علائم بیماری‌های دیگر بسیار شبیه است. نشانه‌های بیماری آپاندیس بسیار نزدیک به عفونت مجاری ادراری، بیماری کرون، گاستریت، مشکلات صفراوی، سنگ کلیه، عفونت روده‌ای و همچنین مشکلات تخمدانی است. اما نگران نباشید در این مطلب از مجله جوان ایرانی به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم که تشخیص آپاندیس در منزل چگونه است. البته فراموش نکنید درنهایت پزشک باید تشخیص دهد شما دچار آپاندیس هستید یا خیر.

 

تشخیص آپاندیس چگونه است؟
تشخیص آپاندیس به دو طریق آزمایش و تشخیص خانگی صورت می‌گیرد.

تشخیص آپاندیس از روی آزمایش
اگر از طریق علائم و نشانه‌های آپاندیس در منزل تشخیص دادید که احتمال ابتلا به آپاندیس در شما وجود دارد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک یک سری آزمایشات برای شما تجویز می‌کند تا به طور قطعی تشخیص دهد که آیا دچار آپاندیس شده یا خیر. معمولاً علائم بیماری آپاندیس بسیار مشابه با سایر بیماری‌های مجاری ادراری، مشکلات کیسه صفرا و گوارش است. بنابراین در نهایت نظر پزشک برای تشخیص آپاندیس اهمیت زیادی دارد.

تشخیص آپاندیس در منزل
دقت کنید اگر شما دچار آپاندیس شده باشید، هنگامی‌که می‌چرخید یا اینکه نفس عمیقی می‌کشید، درد بسیار شدیدی در ناحیه شکم شما ایجاد می‌شود. حتی هنگام سرفه یا عطسه نیز این درد ادامه خواهد داشت. علاوه بر این موضوع اگر با دست خود ناحیه شکم را فشار داده و سریع رها کنید، در این صورت درد بسیار شدیدی احساس می‌کنید.

اطلاعات کلی در مورد تست آپاندیس


تست آپاندیسیت درواقع یک سری آزمایش است که به پزشک کمک می‌کند تا مطمئن شود که شما مبتلا به آپاندیس هستید یا خیر. این نوع آزمایش‌ها معمولاً شامل آزمایش خون، ادرار، معاینه فیزیکی، سی تی اسکن یا سونوگرافی است.

البته شما عزیزان باید بدانید که آپاندیسیت حالت اورژانسی دارد، زیرا ممکن است بترکد و حتی زندگی شما را تهدید کند. اگر در ناحیه شکم خود احساس درد می‌کنید، حتماً به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

 

علائم کلی آپاندیس چیست؟
یکی از متداول‌ترین علائم آپاندیس، درد در ناحیه شکم است. فراموش نکنید که دل‌درد در بسیاری از بیماری‌ها نیز مشترک است. اگر شما عزیزان تاکنون سنگ کلیه، مشکلات گوارشی، یبوست و مسمومیت غذایی را تجربه کرده باشید حتماً دچار درد در ناحیه شکم شده‌اید. بنابراین علاوه بر دل درد باید با سایر نشانه‌های آپاندیس آشنا باشید تا بتوانید به درستی آن را تشخیص دهید.

 

نشانه‌های رایج آپاندیس چیست؟
ازجمله علائم رایج آپاندیس می‌توان به بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ، تب خفیف شکم، یبوست یا اسهال، تورم شکم، عدم توانایی خارج کردن گاز یا کار کردن روده اشاره کرد.

در ادامه این مطلب به بررسی نشانه‌های رایج آپاندیس به طور کامل می‌پردازیم.

تهوع و استفراغ
یکی از نشانه‌های آپاندیس، تهوع و استفراغ است. این‌گونه بیماران درد شکمی و تب نیز دارند. البته برای اینکه تشخیص دهید این علائم مربوط به آپاندیس است یا خیر، باید به پزشک مراجعه کنید.

درد شکمی
از مهم‌ترین و شایع‌ترین نشانه‌های آپاندیس درد شکمی است. این‌گونه دردها معمولاً در قسمت پایین و سمت راست شکم شروع شده و به مرور زمان افزایش می‌یابد‌. همچنین ممکن است به ناحیه کمر، مفصل شانه یا بازو و پاها نیز سرایت کند. درد شکمی معمولاً به صورت تیر کشیدن در ناحیه سیستم گوارشی ایجاد می‌شود، با تنفس عمیق حرکت کرده و با فشار دادن آن ناحیه بسیار شدت می‌یابد. این‌گونه درد به صورت مداوم بوده و برای بیمار بسیار دردناک است.

احساس تب
برخی از بیمارانی که دچار آپاندیس هستند،دچار تب می‌شوند. زیرا این بیماری معمولاً به دلیل التهاب، عفونت، پارگی یا گرفتگی آپاندیس ایجاد می‌شود. البته تب یکی از نشانه‌هایی است که در آپاندیس آن‌چنان شایع نیست. اما اگر در کنار علائم دیگر مانند شکم درد، تهوع، استفراغ و از دست داشتن اشتها وجود داشته باشد باید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا بیماری شما به طور کامل مشخص شود. حتی بیمارانی که پس از جراحی آپاندیس تب دارند باید به پزشک مراجعه کرده و مشکلات پس از عمل جراحی را شرح دهند.جوان ایرانی (irjavan.com)

اسهال یا یبوست
از آنجایی که بیماری آپاندیس ممکن است باعث تحریک روده شود، در نتیجه فرد دچار اسهال یا یبوست خواهد شد. البته این‌گونه علائم در موارد شدیدتر آپاندیس رخ می‌دهد، همچنین ممکن است فرد دچار عفونت روده نیز شود.

تورم و حساسیت به لمس
یکی دیگر از علائم آپاندیس این است که ناحیه پیرامون آپاندیس تورم کرده و حساسیت به لمس پیدا می‌کند. البته لزوماً هر فردی که این علائم را داشته باشد، نشان‌دهنده وجود التهاب در ناحیه آپاندیس نیست، بلکه اگر این نشانه‌ها همراه با احساس سفتی، داغی و قرمزی نسبت به نواحی دیگر باشد، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید تا معاینه دقیق‌تری از شما به عمل آید.

مشکل خروج گاز معده
افرادی که دچار بیماری آپاندیس هستند، در خروج گاز معده دچار ناراحتی شده و در نتیجه این‌گونه افراد معمولاً دل‌درد دارند. این‌گونه علائم نشان‌دهنده وجود التهاب در ناحیه آپاندیس است که باعث تحریک روده می‌شود. برای برطرف کردن این نوع علائم باید به پزشک مراجعه کنید تا برای شما داروهایی تجویز کند. همچنین رژیم غذایی و سایر توصیه‌هایی که پزشک به شما ارائه می‌دهد را خوب گوش دهید.

افزایش ضربان قلب
به ویژه زمانی که آپاندیس پاره می‌شود، ضربان قلب افراد افزایش پیدا می‌کند. به طور کلی افزایش ضربان قلب نیز اگر به همراه علائم دیگر باشد، باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

سوزش هنگام ادرار کردن
از آنجایی که آپاندیس باعث تحریک اعصاب در ناحیه مثانه می‌شود، در نتیجه باعث درد و سوزش هنگام ادرار کردن خواهید شد. حتی برخی از افراد حتی به سختی ادرار می‌کنند.

از دست دادن اشتها
در بیماری آپاندیس معمولاً فرد اشتهای خود را از دست داده و نمی‌تواند غذا بخورد.

 

علائم هشدار دهنده اولیه آپاندیس چیست؟


دقت کنید اولین علامت هشدار دهنده آپاندیس اغلب شامل درد مبهم در اطراف ناف شما خواهد بود. این‌گونه دردها در قسمت پایین سمت راست شکم شما رفته و کم کم شدیدتر و بسیار تیزتر می‌شود. درد آپاندیس با خوردن مسکن به هیچ عنوان بهتر نمی‌شود. حتی هنگامی‌که شما سرفه می‌کنید احساس درد بیشتری خواهید داشت.

 

بیماری‌های مشابه با آپاندیس چیست؟
برخی از علائم بیماری‌ها با نشانه‌های آپاندیس بسیار مشابه است. به همین دلیل اگر شما عزیزان دچار هرگونه علائم شدید که مشکوک به آپاندیس است، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا به خوبی تشخیص داده شود. برخی از بیماری‌هایی که با آپاندیس مشابه است و با آن اشتباه گرفته می‌شود را در ادامه ذکر می‌کنیم.

کیست تخمدان
سنگ کلیه
عفونت مجاری ادراری
پانکراتیت
آندومتریوز
بیماری التهابی لگن
بیماری التهابی روده
دیورتیکولیت روده
انسداد رود
گاستروانتریت

آیا بیماری آپاندیس اورژانس محسوب می‌شود؟
بله در واقع آپاندیس حالت اورژانس دارد و به محض مشاهده علائم باید به پزشک مراجعه کنید. درمان معمولاً شامل جراحی و دارو است، اما در برخی از مواقع محدود تنها با کمک دارو می‌توان فرد را درمان کرد.

 

چگونگی پارگی آپاندیس
اگر آپاندیس شما پاره شود، عفونت به خارج از آن گسترش یافته و دچار آبسه می‌شوید. در این صورت جراح حفره شکمی شما را بسیار تمیز کرده و با قرار دادن لوله‌ای از طریق پوست در داخل آبسه، آن را به خوبی تخلیه می‌کند. با تشخیص زودهنگام به سرعت می‌توان آپاندیس را درمان کرد و بهبودی شما زودتر پیش می‌رود. اما اگر عفونت به نواحی آپاندیس گسترش یافته باشد، به درمان‌های مکرر نیاز دارید و حتی ممکن است پزشک آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند. اگر آپاندیسیت خود را درمان نکنید، بیش از ۵۰ درصد احتمال مرگ برای شما وجود دارد.

 

سؤالاتی که در مورد آپاندیس باید از پزشک بپرسید؟
برای مشکل آپاندیس حتماً سؤالات خود را بر روی برگه یادداشت کنید یا اینکه در ذهن خود بسپارید تا هرچه سریع‌تر از پزشک بپرسید. این‌گونه سؤالات را در ادامه این مطلب با هم بررسی می‌کنیم.

آیا من آپاندیس دارم؟
به غیر از آپاندیس، چه بیماری دیگری می‌توانم داشته باشم؟
آیا به آزمایشات بیشتری برای تشخیص نیاز دارم؟
آیا آپاندیس نیاز به جراحی خواهد داشت؟
خطرات برداشتن آپاندیس چیست؟
پس از اینکه آپاندیس را برداشتم باید چه مدتی در بیمارستان بمانم؟
چه مدت پس از جراحی می‌توانم به سر کار برگردم؟
مدت زمان بهبودی من چقدر است؟
آیا آپاندیس من ترکیده است؟
به طور کلی هر سؤالی که در ذهن خود در آن لحظه ایجاد می‌شود را نیز از پزشک بپرسید.

البته پزشک شما نیز سؤالاتی از شما می‌پرسد که در ادامه این مطلب شرح می‌دهیم .برای پاسخ به این سؤالات آمادگی کافی داشته باشید تا وقت شما هدر نرود.

کجای بدن شما درد می‌کند؟
آیا این درد حرکت کرده است؟
چه کاری درد شما را شدیدتر می‌کند؟چگونه درد شما تسکین می‌یابد؟
آیا حالت تهوع و تب نیز دارید؟
دردهای شما از چه زمانی شروع شد؟
چه نشانه‌های دیگری دارید؟
همچنین پزشک سابقه ابتلا به بیماری‌های مشابه و سایر علائم بیماری‌ها را از شما می‌پرسد.

 

مراقبت‌های لازم پس از عمل آپاندیس


برای اینکه روند بهبودی جراحی را سرعت ببخشید، لازم است یک سری مراقبت‌های ویژه را به عمل آورید. در ادامه این مطلب به نحوه مراقبت‌های لازم پس از عمل آپاندیسم می‌پردازیم.

رژیم غذایی پس از جراحی
پس از عمل آپاندیس باید سعی کنید میوه و سبزیجات زیاد میل کنید، همچنین نوشیدن آب فراوان در طی روز را فراموش نکنید تا دچار مشکل یبوست نشوید. الکل و سایر نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند را مصرف نکنید.

میزان تحرک پس از جراحی
افرادی که آپاندیس خود را عمل کرده‌اند، بهتر است تا مدتی فعالیت‌های بدنی خود را محدود کنند. در واقع این‌گونه افراد تا زمان بهبودی بخیه‌ها نباید وسایل سنگین را جابجا کنند یا اینکه ورزش‌های سخت مانند وزنه‌برداری یا بدن‌سازی را به هیچ عنوان انجام ندهند. بلکه کارهای سبک مانند پیاده‌روی و قدم زدن را می‌توانند در طی روز در برنامه فعالیت‌های بدنی خود بگنجانند.

مصرف دارو پس از جراحی
پس از عمل آپاندیس برای اینکه درد شما کمتر شود، می‌توانید از مسکن‌هایی که پزشک تجویز کرده استفاده کنید. البته دقت کنید که فرد نباید به طور کامل بنشیند، زیرا به بخیه‌ها فشار زیادی وارد می‌شود، بلکه فرد باید به طور کلی در حالت نیمه نشسته قرار بگیرد.

رعایت بهداشت
پس از جراحی سعی کنید بهداشت لازم را به عمل آورید. جای بخیه باید خشک و تمیز نگه داشته شود‌. در صورت نیاز شما عزیزان می‌توانید پانسمان محل زخم را تعویض کنید. البته اگر پزشک از بخیه‌های جذبی استفاده کرده باشد، نیاز به مراجعه مجدد ندارید. اما اگر لازم باشد که بخیه‌ها کشیده شود، یک هفته پس از عمل به پزشک مراجعه کرده تا بخیه‌های شما را به خوبی بکشد.

 

نحوه پیشگیری از التهاب آپاندیس
از آنجایی که آپاندیس باعث ایجاد انسداد و گرفتگی دریچه آن می‌شود، توسط راهکارهایی که در این مطلب ذکر می‌کنیم، می‌توانید از بروز التهاب آن پیشگیری کنید.‌ دقت کنید اگر آپاندیس شما دچار هرگونه انسداد شود، باعث رشد و تکثیر باکتری‌ها شده و در نتیجه مبتلا به التهاب آپاندیس خواهید شد. در این صورت انگل‌ها و تومورها نیز گسترش یافته و بافت روده بزرگتر شده و زخم‌های زیادی نیز ایجاد می‌شود. به این حالت آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس گفته می‌شود. این بیماری مسری نیست و به دیگران منتقل نمی‌شود، همچنین یک بیماری ارثی نیست.

بهترین راهکار برای پیشگیری از التهاب آپاندیس سبک زندگی و رژیم غذایی سالم است. احتمالاً این سؤال برای شما ایجاد می‌شود که چگونه رژیم غذایی سالمی داشته باشیم؟

دقت کنید که شما عزیزان در طول روز باید میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید، زیرا به دلیل فیبر بالا مانع از ایجاد یبوست می‌شوید. حتماً به صورت روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید، غذای چرب، سرخ‌کردنی و فست فودی به هیچ وجه مصرف نکنید. همچنین از غلات سبوس‌دار استفاده کنید، زیرا نقش مهمی برای پاک‌سازی روده‌ها دارد. در رژیم غذایی خود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را بگنجانید.

انجام فعالیت‌های ورزشی و تحرک
همان‌طور که می‌دانید فعالیت‌های ورزشی و تحرک در طی روز باعث تقویت حرکات روده شده و در نتیجه مواد غذایی زائد در آپاندیس انباشته نمی‌شود. بنابراین روزانه ورزش کنید، حتی اگر نمی‌توانید ورزش‌های سنگین با دمبل انجام دهید، یک پیاده‌روی روزانه ساده را در برنامه سلامت بدن خود قرار دهید.

نگه نداشتن دستشویی
به هیچ عنوان ادرار و حتی مدفوع خود‌ را نگه ندارید و زمان دستشویی رفتن خود را به تعویق نندازید. در این مطلب از مجله جوان ایرانی در مورد عوارض نگه داشتن ادرار به طور کامل بخوانید. عوارض نگه داشتن ادرار

مصرف خرما و تخم سیاه دانه
طب سنتی بر این باور است که برای پیشگیری از ابتلا به آپاندیس و جلوگیری از التهاب آن بهتر است صبح‌ها قبل از اینکه هر چیزی بخورید خرما یا تخم سیاه دانه مصرف کرده و تا یک ساعت بعد از آن هیچ چیز میل نکنید، همچنین زمانی که قصد خوابیدن دارید ۱۵ عدد تخم سیاه دانه بخورید.

 

آپاندیس در کودکان چگونه است؟
معمولاً کودکان هنگامی‌که مبتلا به آپاندیس می‌شوند دچار تب، دردهای دوره‌ای، بی‌اشتهایی، اسهال، تورم یا نفخ شکم می‌شوند. البته نفخ شکم در نوزادان بسیار فراوان ایجاد می‌شود. همچنین دچار افزایش گلبول‌های سفید خون می‌شوند که نشان‌دهنده عفونت است. همچنین کودکان دچار دردهایی می‌شوند که از اطراف ناف شروع شده و به ناحیه آپاندیس کشیده می‌شود.

البته اگر شما عزیزان شک دارید که فرزند شما مبتلا به پاریس شده است یا خیر، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

پیشگیری از آپاندیس چگونه است؟


به طور کلی هیچ راهی برای پیشگیری از آپاندیس وجود ندارد، اما طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی پزشک برخی از افرادی که رژیم غذایی آن‌ها سرشار از فیبر مانند میوه و سبزیجات تازه است، دچار آپاندیس کمتری می‌شوند.

 

علت ایجاد آپاندیسیت چیست؟
طی تحقیقات انجام شده معمولاً انسداد آپاندیس باعث این نوع عارضه می‌شود. البته دقت کنید اگر این انسداد به صورت کلی باشد، باید آپاندیس از بدن شما خارج شود. زیرا انسداد باعث تکثیر باکتری‌ها خواهد شد، حتی به رگ‌های خونی شما فشار وارد می‌کند.

 

از جمله دلایل دیگری که باعث ایجاد آپاندیسیت می‌شود، می‌توان به بزرگ شدن غدد لنفاوی، ایجاد آسیب در این قسمت و یا پیچ‌خوردگی اشاره کرد.

 

دلیل مراجعه زودهنگام به پزشک در آپاندیسیت
بسیار مهم است که شما با علائم هشداردهنده اولیه آپاندیس آشنا شوید تا بتوانید سریع آن را تشخیص داده و به پزشک مراجعه کنید، زیرا آپاندیس ملتهب ممکن است بترکد و نه تنها باکتری‌های آن در بدن شما پخش شود، بلکه یک عفونت جدی ایجاد می‌کند. در این وضعیت شما ممکن است مبتلا به پریتونیت شوید که تهدیدکننده زندگی است.

عوارض آپاندیسیت چیست؟


در این بخش از مجله جوان ایرانی به بررسی عوارض آپاندیسیت می‌پردازیم.

تشکیل آبسه
پس از پاره شدن آپاندیس، ممکن است در اطراف آپاندیسِ پاره شده، آبسه و عفونت ایجاد شود. ابتدا پزشک عفونت را رفع کرده، سپس آپاندیس توسط جراح برداشته می‌شود. در برخی از موارد جراح هنگام تخلیه آبسه، آپاندیس را از بدن فرد خارج می‌کند.

پاره شدن آپاندیس
اگر آپاندیس پاره شود، التهاب و عفونت در سراسر شکم پخش شده و درنتیجه ممکن است این وضعیت تهدیدکننده زندگی آن فرد باشد. بنابراین در چنین شرایطی پزشک آپاندیس را برداشته و حفره شکمی را از نظر عفونت بسیار تمیز می‌کند.

 

سخن پایانی
شما عزیزان باید بدانید که تشخیص آپاندیس در منزل بسیار کار سختی است. به‌طورکلی اگر دچار درد در ناحیه شکم شدید و سایر علائم مرتبط با آپاندیس که در این مطلب از مجله جوان ایرانی شرح داده شد را دارید، به هیچ وجه وقت رو هدر ندهید و سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. اگر هرگونه درد شکمی و سایر علائم شما ناشی از آپاندیس باشد، برای حفظ سلامتی شما بسیار بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

https://irjavan.com/%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5-%d8%a2%d9%be%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c%d8%b3-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%86%d8%b2%d9%84/





مطالب مرتبط
بخش نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







.